Tips på nagelvårdsprodukter!

Såhär på söndagkvällen tänkte jag skriva ett inlägg om manikyrens viktigaste men svåraste delar, dvs över/underlack och nagelbandsprodukter! Detta blir ett första inlägg i nagelvårdskategorin, jag har även planer på att göra lite tester och så längre fram.

sh-problem-cuticle-remover2Först ut: nagelband. Jag kan säga att jag alltid haft problem med torra och såriga nagelband! Jag gillar att pilla, har jag en torr hudflik eller en sårskorpa nånstans så pillar jag gärna bort den direkt. Jag har väldigt torr hy, så lösningen för mig är att alltid se till att ha tillgång till bra återfuktande produkter att smörja på istället för att pilla…

Min nyligen funna favorit till nagelbanden är Sally Hansens Problem Cuticle Remover som finns på Åhléns för 65 kr (och här). Det är en kräm som masseras in på nagelbanden och mjukar upp död hud och tjocka nagelband. Efter ca 5 min skrapar man bort den döda huden och trycker bak nagelbanden försiktigt med pinnen som medföljer, och tvättar sedan av resterna med tvål och vatten. Denna använder jag varje gång innan jag målar mina naglar, dvs. ca 2 ggr i veckan. Man får inte använda den på sårig hud, alltså inte om man har nagelbandssår. För mig innebar det dock en morot att inte pilla upp sår när jag började använda den, och sen jag började har jag inte haft fler nagelbandssår eller alltför torra nagelband! I love it!

När det gäller krämer och oljor är jag lite av en allätare. Jag alltid Sephoras Culticle Care Pen i fickan, Elizabeth Ardens Eight Hour Cream i väskan (funkar till allt – läppar, händer, armbågar, naglar…) och Mavalas Mavaderma (som även stärker naglarna) vid sängen. Eight Hour Cream finns i de flesta varuhus skönhetsavdelningar, Mavala likaså. Sephora finns inte i Sverige och skickas heller inte hit via deras hemsida (suck!) så man får passa på på semestern eller ge sig in i E-Baydjungeln! Ingen av dessa produkter är enligt mig så sensationell så att den inte skulle kunna bli utbytt, men de funkar väldigt bra. Jag tror mer på att ha produkten man använder lättillgänglig så att man verkligen använder den, tex bredvid soffan vid tvn, bredvid sängen och så.  Vanligt vaseline och försvarets hudsalva från Apoteket mjukar också upp bra. Sally Hansens Vitamin E Moisturizing Nail & Cuticle Oil har jag inte testat, men den har fått väldigt bra recensioner på MakeUpAlley! Borde finnas på Åhléns.

sephora-cuticle-pen18hr-cream1mavaderma

Nu till över- och underlack! Jag har under en längre tid använt Orly Bonder (baslack) och Orly Sec n’ Dry samt Orly In a Snap (överlack). Jag tål inte vänta på att lacket ska torka, och för mig är det ett måste med ett snabbtorkande överlack. Men jag är inte helt nöjd, även om nagellacket håller bra och blir “dry to the touch” väldigt sanbbt, så tar det ett bra tag innan alla lager torkat helt. Detta gör att jag inte sällan vaknar med avtryck från lakanen om jag målar sent på kvällen. (Hjälp!)

seche-vite_200x2001Jag väntar spänt på en beställning av nagellack samt ett Seche Vite överlack som är en känd överlacksfavorit. Jag har beställt från en av de amerikanska lågprisretailerna (den finns både på Head2Toe och på 8ty8Beauty), men om man inte vill beställa från USA så finns den för ca dubbla priset (dock slipper man det höga portot) på Eleven. Detta lack ska ge överlägsen glans och torka samt binda samman alla nagellackslager på väldigt kort tid. Det är även känt för att ge en extremt hård yta. Tyvärr torkar det fort även i flaskan, som alla andra väldigt snabbtorkande lack.

Även här har jag ett obeprövat tips från MUA till dem som inte vill beställa över internet, och det är Sally Hansens Insta-Dri Anti-Chip Top Coat som har fått bra recensioner.

Underlack har jag inte hittat någon riktig favorit än, jag tror mer på att satsa på ett bra överlack (men såklart använda underlack för att skydda nageln). Vad man däremot ska tänka på är att olika märken kan passa olika bra tillsammans. Exempelvis har många nagellackstillverkare på senare tid ändrat sin formula till “Big 3 Free”, dvs utan de miljöfarliga kemikalierna Dibutyl Phthalate, Formaldehyde och Toluene. Bland de som är Big 3 Free hittar vi bl.a. China Glaze, Color Club, OPI , Sally Hansen, Zoya, Orly, L’Oréal, Revlon, Chanel och Estee Lauder (alltså de flestas formula från ca 2007). Nagellack som inte är B3F kan protestera när de kommer i kontakt med B3F-lack. Not good.

Här är alltså mina bästa bastips hittills, ytterligare manikyrtips och tester mellan olika produkter kommer framöver! Stay tuned! =)

~ by lackoholic on 08 March 2009.

Leave a Reply

 
